KULIČKOVÁ VS. KLUZNÁ LOŽISKA
Kluzná ložiska jsou typickou součástí turbodmychadel. Dokonce i některé typy turbodmychadel z řady Performance, u kterých se předpokládá použití pro výkonové úpravy vozidel, jsou osazeny kluznými ložisky. S ložisky kuličkovými je však z hlediska výkonových parametrů nelze porovnávat.
Vzhledem k pokroku v oblasti výroby a zpracování materiálů, jsou turbodmychadla s kuličkovými ložisky dostupnější a levnější než kdykoli předtím—výrobce výkonných automobilových motorů tudíž už v jeho rozhodování tolik omezen bariérami souvisejícími s řízením výrobních nákladů. Díky tomu se začíná postupně objevovat celá škála osobních i nákladních vozidel, která jsou z výroby osazena Ball-Bearing turbodmychadlem. Z Ball-Bearing turbodmychadel, proslavených zejména v oblasti extrémního motorsportu a tuningu, se pomalu ale jistě stává další přirozený krok v evoluci přeplňování. V budoucnosti lze očekávat, že počet sériově vyrobených vozů osazených turbodmychadlem s kuličkovými ložisky již z výroby, bude vzrůst a také se určitě dočkáme mnoha zajímavých kombinací s celou řadou jiných moderních technologií—například jako součástí sytému sekvenčního přeplňování.
Graf 1: Porovnání dvou rozměrově identických turbodmychadel na stejném motoru při plném sešlápnutí plynu ve 2000ot./min. — jedno má kluzná a druhé kuličková ložiska. Kuličková ložiska snižují tření a snesou vysoké zatížení, proto je turbodmychadlo schopno přenést větší plnicí výkon než jeho protějšek s kluznými ložisky. Vozidlo netrpí tzv. „turbo lag“ (prodlevou) ani dotáčivým efektem. www.specialturbo.cz
VÝHODY BALL-BEARING TURBODMYCHADLA
ODEZVA TURBODMYCHADLA — Při jízdě ve vozu osazeném turbodmychadlem s kuličkovými ložisky pocítíte mimořádně ostrou a silnou odezvu na každé přidání plynu—Ball-Bearing turbodmychadla mají až o 15% rychlejší náběh ve srovnání s turbodmychadly s kluznými ložisky. Rozdíl v tření mezi kuličkovými a kluznými ložisky je dle výrobce GARRETT – Advancing Motion až 50% ve prospěch turbodmychadla s kuličkovými ložisky!
PŘENOS VÝKONU — Každé turbodmychadlo s kluznými ložisky musí mít z výroby drobné vůle z důvodu umožnění průtoku oleje mezi hřídelí rotoru a ložisky (vytvoření olejového filmu, který rotor zároveň vystřeďuje). Vlivem této drobné vůle musí i výrobce přizpůsobit rozměrové tolerance mezi lopatkami rotoru i dmychadlového kola tak, aby nedošlo k jejich vzájemnému kontaktu v případě absence tohoto olejového filmu—například při startu vozidla po delším odstavení. Toto však neplatí v případě turbodmychadla s kuličkovými ložisky kde dmychadlové kolo a dmychadlová skříň mají vůle mezi sebou nesrovnatelně menší a tím dosahují vyšší plnicí účinnosti oproti kluzným ložiskům.
NIŽŠŠÍ NÁROKY NA MAZÁNÍ— Ball-Bearing turbodmychadlo vyžaduje nižší množství oleje pro dostatečnou lubrikaci v porovnání s turbodmychadlem s kluznými ložisky. Nižší požadavky na přísun oleje také snižují riziko průsaku oleje skrze těsnicí komponenty. Kuličková ložiska jsou také odolnější vůdčí krátkodobé deprivaci od přisunu oleje čímž se kladně snižuje riziko poškození turbodmychadla při startu nebo v extrémních situacích, jako třeba během rallye nebo offroadu.